• Startsida
  • Mina mål
  • Ekonomi
  • Min portfölj
  • Verktyg
  • Om mig
  • Deals

lördag 23 april 2016

Sälj allt!

FreeImages.com

Inte riktigt så drastiskt, men de flesta har ju saker i hemmet de inte behöver längre av olika anledningar. Att behålla dessa saker är dumt av många anledningar; de tar plats, de tappar värde och de jobbar inte för dig. Med det sistnämnda menar jag att om de kan säljas för pengar kan pengarna direkt börja jobba för dig i pengamaskinen istället.

Det är bara att titta sig omkring hemma så är jag säker på att de flesta har saker som ligger framme eller i förrådet som väntar på rätt tillfälle att användas. Jag vet själv att jag tidigare har sparat "allt" eftersom jag inte visste när i tiden jag faktiskt skulle behöva just den saken. De få gånger jag kommer på att jag behövt något undansparat har jag inte hittat det och fått köpa nytt ändå! I efterhand vet jag att ungefär 90 % av allt jag inte behövde på 12 månader inte heller behövdes efter 10 år. Så, med lite Feng Shui och Just-in-Time i tankarna har jag börjat rensa lite överallt i hemmet och förrådet.

Nedan följer lite exempel som är mer eller mindre självklara att göra sig av med:

  • Gamla kläder, speciellt barnkläder som är urvuxna.
  • Överblivet material. särskilt sånt som är oanvänt/oöppnat.
  • Prydnadssaker som står i förrådet eller som man tröttnat på.
  • Gammal teknik, t.ex. förra mobilen som ligger och dammar i lådan, Bluray-spelaren som aldrig använts, Xbox 360 när du köpt en Xbox One, gamla datorn när du köpt en ny osv.
  • Övrigt du inte använt på 12 månader. Ju längre tiden går, desto mindre chans att du tänker på det och hittar det om det väl behövs.
Sparar du prylar för apokalypsen? Om inte kan du också börja fundera på att rensa. De flesta har rena guldgruvor där hemma som bara väntar på att casha in. För min del har det varit en ganska hög tröskel att sälja något på Blocket eller Tradera - det kostar pengar, det är fullt av "sista-priset-kompisar" och det är jobbigt att behöva skicka saker på posten. Nu för tiden finns det dock särskilda köp&sälj-grupper på Facebook, många anpassade till staden eller stadsdelen man bor i. Perfekt att kunna hämta/lämna saker utan avgifter och krångel! Dessutom kan man lära känna sina grannar på köpet! Det öppnade faktiskt dörren för mig för sälja småsakerna också. Pengar i handen och rent i hemmet - win-win!

Här är en liten sammanställning på saker jag lyckats göra mig av med de senaste veckorna på lokala Facebookgruppen:

  • Fru Maxa Allts gamla laptop. Sen hon köpte en ny har den bara legat och dammat i ett år, i väntan på att "föra över det sista". Jag satte upp en lapp på kylskåpet att hon skulle fixa det, sedan rensade jag datorn och sålde den på 5 minuter, 700 spänn rakt in i pengamaskinen!
  • Barnens gamla sparkcyklar. De var för små och vi hade köpt nya. Istället för att låta dem stå ute och rosta sålde jag dem för 40 kr resp. 50 kr. 90 spänn rakt in i pengamaskinen!
  • Leksaker som aldrig används. 30+20+20 kr. 70 spänn rakt in i pengamaskinen!
  • En gammal hatthylla som vi bytt ut. 20 spänn!
  • Proffshårborste för katt/hundhår. Våra katter gick bort för flera år sedan och inte ens då använde vi den. 100 spänn!
  • 10 ljusstakar som vi haft i ca 20 år i 5 olika lägenheter. 10 spänn!
  • Överblivet vävlim och tapetseringsverktyg. 150 spänn!
  • HDMI-konverter som inte funkade med min receiver. 80 spänn!
  • Ljusstake som vi aldrig plockat ur förpackningen på 4 år. 20 spänn!
  • Gammal barnvagn som vi själva köpt begagnad för 3 år sen... Tänkte sticka till tippen med den men orkade inte så den har stått ute och tagit en massa plats. Lade upp annons, såld direkt. 200 spänn!
And the list goes on... det är super-schyssta priser på allt, men många bäckar små. Dessutom funkar det såklart åt andra hållet också. Framför allt för barnkläder är det klockrent - varför köpa nytt som blir urvuxet om 6 månader? Enda anledningen skulle vara att man ändå kan sälja sen, eller att lillebror kan använda nästa år. Köp begagnat för struntsummor! PoP-tröja för 3-åringen för 399 spänn? Tror inte det! Köper samma tröja, använd 3 gånger för 50-lappen på Facebook.

Begagnatmarknaden är inte bara till för Lyxfällanoffer! Vad tycker ni? Testa själva vet jag!

2 kommentarer:

  1. Förutom alla brankläder vi fått så har vi nog köp mer än hälften av våra kläder till den lille 2 åringen begagnat. Klart bästa affären hittills var att köpa en overall för 40kr i en Facebook grupp i oktober för att sedan sälja den i januari för 30 kr i samma grupp. 10 kr för en helt felfri overall som användes varje dag tycker jag var helt godkänt. I övrigt är jag inne på samma linje som dig. Alla vrår rensas på saker som går att sälja.

    SvaraRadera
  2. Precis! Det har hänt att vi har köpt saker begagnat och sålt dem för samma pris en säsong senare, t.ex. Kavatskor som håller grym kvalitet. Gratis kläder, dessutom av hög kvalitet, är najs :)

    Tack för kommentar!

    SvaraRadera